به گزارش همشهریآنلاین به نقل از ایسنا، پیروز حناچی شهردار سابق تهران در مراسم تودیع خود که صبح امروز (سه شنبه) در سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد در ارائه گزارش عملکرد شهرداری تهران گفت: کاهش واگذاری تراکم بدون برنامه و خارج از طرح تفصیلی در این دوره از مدیریت شهری محقق شد. مدیریت شهری دوره پنجم با بلندمرتبه سازی مخالف نبود چرا که یکی از عارضهها در کلانشهرها کمبود زمین است و راه حل آن هم استفاده از ظرفیت بلند مرتبه سازی است اما مدیریت شهری دوره پنجم با بلند مرتبه سازی بیبرنامه مخالفت کرد و ضوابط بلند مرتبه سازی را به تصویب رساند و آنرا ابلاغ کرد.
وی افزود: یکی از معضلات کلانشهرها به ویژه شهر تهران آلودگی هوا و ترافیک است و نمیتوان جز کنترل آلایندهها و توسعه فضای سبز راه حل دیگری برای حل معضل آلودگی هوا متصور شد. در این دوره تلاش کردیم میزان فضای سبز در داخل محدوده قانونی شهر را افزایش دهیم و موفق به انجام این کار هم شدیم. بسیاری از باغاتی که قرار بود در آن برج باغ ساخته شود امروزه به عنوان فضاهای عمومی در اختیار مردم قرار گرفته است.
حناچی در ادامه به اقدامات صورت گرفته در حوزه مترو اشاره کرد و گفت: توسعه حمل و نقل عمومی در این دوره در امتداد برنامههای پیشین بود. حدود ۴۰ کیلومتر طول مسیر و ۳۹ ایستگاه در این دوره به بهره برداری رسید.
وی همچنین توضیحاتی درباره باغ راه حضرت فاطمه زهرا (س)، ارائه کرد و گفت: خط راه آهن تهران-تبریز که برای بارگذاری ساختمان چهار طبقه در سطح رویی طراحی شده بود تبدیل به جذاب ترین محور پیاده شهری خواهد شد که فاز نخست آن افتتاح شده است.
وی در تشریح اقدامات حوزه ساخت و ساز و صدور پروانه ها گفت: در سال ۹۰ تعداد پروانههای شورای معماری مناطق در منطقه یک، ۷۹ مورد بوده است که در سال ۹۸ به یک مورد و در سال ۹۹ به صفر رسیده است. براساس آماری که از منطقه یک اخذ شده است تعداد پروانههایی که تغییر کاربری داشتهاند به صفر رسیده است. همچنین تعداد پروانههای تغییر مشاعات به مسکونی در سال ۹۰، ۲۰ مورد و در ۹۹ به صفر در منطقه یک رسیده است. تعداد پروانه مشاعات به تجاری در سال ۹۰ ، ۳۹ مورد و در سال ۹۹ به ۳ مورد رسیده است.
وی به دو لایحه حوزه مدیریت شهری نیز اشاره کرد و گفت: لایحه منابع پایدار شهرداریها و دهیاریها و همچنین لایحه مالیات بر ارزش افزوده از جمله لوایح مهمی هستند که امیدواریم این دو لایحه در این دوره مجلس تعیین تکلیف شوند، چرا که منابع پایدار شهرداریها یکی از موضوعات مهم در شهرها محسوب میشوند.
وی با اشاره به آرای کمیسیون ماده ۱۰۰ و ساماندهی و بررسی آنها تاکید کرد: در این مسئله نیز پروندههایی که از سالهای قبل تجمیع شده بودند مورد بررسی و کارهای کارشناسی قرار گرفت و در واقع مورد اعمال قانون قرار گرفتند. در این دوره از مدیریت شهری به سمت برنامهریزی و ارائه خدمات به شهروندان در حوزههای مختلف حرکت کردیم.
حناچی درخصوص جزئیات ساخت قطار ملی نیز گفت: شاسی قطعات، ترمز و همچنین سیستم دربها از بخشهایی است که توسط مهندسین و متخصصان ایرانی آماده شده و مسئله بسیار مهمی محسوب میشود. همچنین بهرهبرداری قطار ملی میتواند معضل قطار شهری را حل کند.
نظر شما